FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/11/2022

Vem är ekonomiskt ansvarig när leverantören tappar bort leveransen?

Hej, Jag äger ett företag och har beställt 2 pallar med varor som är tillverkade i Thailand och dom är införtullade i Göteborg och vi har fått tullfakturan. Sedan har transportbolaget tappat bort sändningen och vi kommer att förlora en försäljningsvinst på ca 7-800000:-. Kan vi begära den summan av transportbolaget ? Hälsningar x

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledande omständigheter

Av omständigheterna tolkar jag det som att du som näringsidkare köpt en vara av en annan näringsidkare och således blir Köplagen (KöpL) tillämplig och kommer vara den lag jag använder mig av vid besvarande av frågan.

Transportörens ansvar för de borttappade varorna

Jag uppfattar inte av det du beskrivit att det finns något specifikt avtalat gällande fraktsättet om så är fallet anses varan vara avlämnad när den mottagits av transportören (7 § andra stycket KöpL).

Risken för varan går över på dig som köpare när varan anses vara avlämnad, i detta fallet när transportören tagit emot varan (13 § första stycket KöpL). Om risken har övergått till dig som köpare så innebär det att du måste betala varan oavsett om den kommit bort (12 § KöpL).

Dina möjligheter

Att ansvaret faller på dig utgår från lagen däremot kan det finnas något typ av standardavtal som kan skifta ansvaret från dig till leverantören eller säljaren. Detta eftersom köplagen är dispositiv, alltså avtalar ni om någon annat så har det företräde före lagen. Även något typ av handelsbruk eller sedvänja som finns mellan dig och din leverantör kan gå före lagens bestämmelser och skifta ansvaret (3 § KöpL)

Mitt tips till dig i denna situationen skulle vara att kolla igenom det avtal du har med säljaren och leverantören för att kunna se om ansvaret kan skiftas till någon av dessa parter istället.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare