Vem är arvsberättigad enligt lag?

Hej! Min pojkväns biologiska mor är avliden sedan länge. I dagsläget är den enda efterlevande moderns man. Min pojkvän är inte adopterad men ser mannen som sin far och bär hans efternamn. Vad händer när fadern dör? Ärver min pojkvän något? Fadern och den avlidna modern har ett gemensamt barn tillsammans

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Det är ärvdabalken (ÄB) som reglerar vem som är arvsberättigad.

Jag tolkar din fråga som att din pojkvän inte har gjort ett arvsavstående till förmån för den efterlevande mannen, 3 kap. 9§ ÄB. Det vill säga att din pojkvän redan har ärvt sin mor.

Din pojkvän är inte arvsberättigad

Det finns tre stycken arvsklasser som reglerar vem som ärver. I den första arvsklassen är det bröstarvingar, vilket innebär den avlidnes barn, 2 kap. 1§ ÄB. Har den avlidne inga egna barn går arvet vidare till den andra arvsklassen, som är arvlåtarens föräldrar, 2 kap. 2§ ÄB. Slutligen går arvet vidare till farföräldrar och morföräldrar, 2 kap. 3§ ÄB.

I och med att din pojkvän inte är den efterlevande makens biologiska barn eller adopterad tillhör han ingen av arvsklasserna och kommer som utgångspunkt inte ärva något.

Möjligheten att ärva genom testamente

Din pojkvän är inte arvsberättigad enligt lagen, men han kan fortfarande ärva genom ett testamente. Testamente är en mycket bra möjlighet i situationer som den du beskriver, när någon står den avlidne nära men inte är arvsberättigad.

Sammanfattning

Din pojkvän kommer som utgångpunkt inte ärva något när den efterlevande maken avlider. Det finns dock en möjlighet för den efterlevande mannen att upprätta ett testamente om han vill att din pojkvän ska ärva.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare