FrågaSKADESTÅNDSRÄTT09/08/2017

Vem är ansvarig för skador orsakade av en hundvalp?

Hej!

Jag var hemma hos en kompis vänner som har en valp de säger att hon är tränad och väluppfostrad. När vi ska bada i deras pool så lägger jag min klocka i min jackficka på soffan, en liten bit av armbandet på klockan sticker ut, men det är en så liten bit att den knappt syns. De stänger in hunden själv i huset och när vi kommer tillbaka in har hunden bitit sönder hela min klocka, bitit loss visarna och allt. När vi upplyser dem om detta berättar de att hunden tidigare har bitit sönder en mobiltelefon. Hade jag vetat om att hunden biter på saker hade jag inte lagt mina ägodelar där hunden kunde kommit åt. Vem är ansvarig för skadan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om skador som hundar orsakar finner du i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (här).

För hundar gäller så kallat "strikt ansvar" (se 19 § första stycket). Med detta menas att hundägare är ansvariga för alla skador deras hund orsakar. Det gäller oavsett om skadan orsakades av att hundägaren uppträtt vårdslöst eller ej, förutsatt att skadan faktiskt orsakades av hunden i fråga.

Du kan alltså kräva att hundägaren ersätter klockans värde.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare