Vem är ansvarig för skador orsakade av en hund man har på prov?

Hej

Vi tog hem en hund på prov och första timmarna hemma så gick allt bra, till kvällspromenaden då hunden gör ett utfall emot våran hund och min sambo går i mellan och blir svårt biten I båda händerna.

Enligt ägarens försäkringsbolag så är detta mitt ansvar och mitt fel?

Kan också säga att jag inye skrivit något papper eller liknande att jag har hunden på prov eller något? Vems är ansvaret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att höra att din sambo blivit biten av hunden.

I detta fall blir hund- och kattlagen (HundL) tillämplig.

Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som behövs för att förebygga att de orsakar skador och olägenhet (1 § HundL).

Vad gäller skador orsakade av hundar så är det ett så kallat strikt ansvar. Det innebär att ansvaret inträder oavsett om man varit vårdslös i sin tillsyn eller inte. Det är hundägaren eller innehavaren av hunden som har ansvar för hunden och som därmed ska ersätta skador som hunden orsakar (19 § HundL).

Vem räknas som innehavare?
Innehavaren av en hund kan till exempel vara någon som har lånat hunden, har ansvar över hunden på ett hunddagis eller som är fodervärd (prop. 2006/07:126). I detta fall har ni haft hunden på prov vilket troligtvis skulle likställas med att ni har lånat hunden. Därmed är ni i detta fall innehavare av hunden och eftersom skadan skett när ni haft hunden har ni därmed ett strikt ansvar för de skador som hunden orsakar. Försäkringsbolaget har därmed rätt.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare