FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/09/2018

Vem är ansvarig för cykelskada?

Hej. Jag och några andra kollegor brukar cykla till jobbet. Det är en öppen utomhusparkering utanför en snabbmatsrestaurang. För några dagar sedan hade två av oss punktering på båda däck. Det hade visat sig att de blivit skurna rakt igenom.

Min fråga är : vem står för kostnaden av däcken? Jag är rädd att detta är något som kan ske flera gånger. Det är nämligen inte första gången cyklar har blivit saboterade på jobbet.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till lawline med din fråga!

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om den som äger cykelparkeringen kan hållas ansvarig för skadorna på din cykel?

Huvudregeln i skadeståndsrätten är att den som orsakat en skada ska ersätta den (2 kap 1 § Skadeståndslagen). I det här fallet verkar sabotören vara okänd och det bör vara tämligen svårt att hitta denne. Det blir således svårt att få ersättning av skadevållaren.

Den som tillhandahåller en öppen cykelparkeringen kan inte heller hållas ansvarig för skador som uppkommer på cyklar som står står parkerade i den. Det rör sig varken om ett förvaringsavtal eller tjänsteavtal.

Du kommer nog tyvärr behöva stå för skadorna på cykeln själv. Jag rekommenderar att du kontaktar ditt hemförsäkringsbolag och kollar om det är möjligt att få ersättning via dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare