Vem är ägare till en katt efter att ett samboförhållande upphör?

Jag och mitt ex köpte en katt tillsammans, vi både betalade hälften var. Samtidigt som vi köpte hankatten köpte jag en hona för egna pengar. Då säljarna hade en kattunge kvar och jag la ut mina egna pengar så fick vi henne med. Nu när vi gjort slut anser min föredetta sambo att både katterna är bådas eftersom vi haft dom tillsammans. Jag anser att vi delar på hankatt som vi köpte tillsammans men att jag äger honan då jag betalade för henne själv. Stämmer detta? Även om vi både har lagt ut lika mycket i matkostnader och annat för katterna gemensamt. Vad säger lagen om uppdelningen av djur när en av personerna köpt djuret för egna pengar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om du och din före detta sambo båda ska ses som ägare till honkatten på grund av att ni delat på matkostnader och andra kostnader.

Regler om sambor finns i sambolagen (SamboL). När du och din före detta sambo flyttar isär kan ni begära att en sambodelning görs (8 § SamboL). I sambodelningen ingår erat gemensamma bostad och bohag. En katt är varken bostad eller bohag och kommer därför aldrig ingå i en sambodelning (se 3 § SamboL). SamboL ger alltså inget svar på frågan.

Eftersom det är du som har köpt katten är det också du som är ägare i rättslig mening. Din före detta sambo skulle i och för sig kunna hävda att det föreligger s.k. dold samäganderätt och att ni äger katten tillsammans. I sådana fall måste hen dock visa att du avsåg att köpa katten för gemensamt bruk och att hen bidragit ekonomiskt till köpet (NJA 2008 s. 826). Det verkar inte som att din före detta sambo har varit med och betalat för katten, varför du enligt min bedömning måste anses vara ensam ägare till katten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att vända dig till Lawline på nytt!

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare