Vem ansvarar för stopp i avlopp vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Jag hyr en bostadsrättslägenhet i andra hand. Nu har det blivit stopp i köksavloppet och det har inte hjälpt med egna åtgärder. Det råder delade meningar vem som ska betala för rensning av avloppet. Hyresvärden menar att hon inte bott där på länge och att stoppet måste ha orsakats av mig. Jag menar däremot att det inte spelar någon roll hur länge jag bott där, ett stopp kan uppstår vid normal användning och bör ersättas av lägenhetsinnehavaren på samma sätt som om spisen plötsligt slutar fungera.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vid uthyrning av bostadsrätt regleras ansvar för lägenheten av 12 kap jordabalken. 12 kap jordabalken kallas i vanligtvis för hyreslagen.

Det ingår i hyresgästens vårdplikt att väl vårda lägenheten med vad där hör till (12 kap 24 § Jordabalken). I detta ansvar ingår bland annat att rensa vattenlås. Du som hyresgäst är som regel bara ansvarig för skador som uppkommer genom din vårdslöshet, försumlighet eller vållande. Har du använt avloppet "normalt" och rensat vattenlås med jämna mellanrum bör du enligt min bedömning inte stå för rensning av avlopp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare