Vem ansvarar för stöld i bil om den står på verkstad?

Vem har ansvaret om något blir stulet från min bil när den står inne på ett inhägnat område hos en bilverkstad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När man har lämnat in sin bil på service eller reparation på en verkstad gäller konsumenttjänstlagen (1 § KTjL). Det är verkstaden som ska svara för eventuella skador på bilen eller stölder. Detta gäller däremot inte om verkstaden kan visa att skadorna respektive stölden har varit bortom deras kontroll (32 § KTjL). Det är upp till verkstaden att visa att stölden har varit utom deras kontroll. Bedöms bilen ha varit förvarad på ett lämpligt sätt, utöver att den stått på ett inhägnat område, kommer verkstaden inte att hållas ansvariga för stölden. Svaret på din fråga är därför beroende av om stölden är något som varit bortom verkstadens kontroll eller inte.

Jag antar att du vill ha eventuell ersättning till följd av stölden. Jag skulle råda dig att kontakta ditt försäkringsbolag för att se om din försäkring täcker det som försvunnit. Du bör även anmäla detta till polisen.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig. Är det något ytterligare du funderar på är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare