Vem ansvarar för skada på egendom som uppstår när egendomen är i näringsidkarens besittning?

Hej,

Jag lämnade min bil i BMW verkstad med punktering. Flera dagar senare jag hämtade hyrbil eftersom min bil var inte färdig. Då såg jag att min bil är skadad (hela sidan är repig).

Vem ansvara på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Konsumenttjänstlagen(KtjL) som reglerar sådana avtalsförhållanden mellan en privatperson som agerar som konsument och en näringsidkare.

Verkstaden är ansvariga för skador som uppkommer när de har bilen i sin besittning

I 32§ första stycket KtjL framgår att näringsidkaren är skadeståndsansvarig för skador som uppkommer på konsumentens egendom då egendomen är i näringsidkarens besittning eller kontroll. Näringsidkaren(verkstaden) kan dock undgå ansvar om de visar att skadan inte beror på en försummelse av dem eller någon som på deras sida har anlitats för att utföra tjänsten.

Vem har bevisbördan?

Du som konsument ska bevisa att du överhuvudtaget har drabbats av skada liksom att skadan inträffade när bilen var under verkstadens kontroll och besittning.

Näringsidkaren måste å sin sida försöka bevisa att skadan inte beror på honom eller att det var utom hans kontroll.

Sammanfattning

Näringsidkaren är ansvariga för sådana fel som uppstår då bilen är under deras kontroll. De kan endast undgå ansvar om de på något sätt kan bevisa att skadan inte beror på en försummelse av dem eller någon de anlitat.

Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentatorsfältet.

Vänliga Hälsningar

Hashim Mohammed RithaRådgivare