Vem ansvarar för om en katt kommer in i en hundrastgård?

Om en katt kommer in i rast gården och då min hund biter den tycker ju inte det är mitt fel då det är en ganska stor rastgård och vill veta vems fel det är om det skulle inträffa för är många katter här i området.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om tillsyn över hundar och katter anger att en hunds ägare eller innehavare har ett strikt skadeståndsansvar. Detta innebär att du som ägare ansvarar för skada som din hund orsakar oavsett omständigheterna och till och med om du inte har uppsyn över hunden (19 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Jag kan förstå att det kan upplevas som orimligt att du ska behöva ansvara för situationen, men om din hund skulle bita en katt kan du bli skadeståndsskyldig och det är ditt ansvar att se till att hunden inte orsakar skada, även på en rastgård.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare