Vem ansvarar för mina skulder om jag dör?

Om jag är inneboende hos min son vem ansvarar för mina skulder om jag dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man ärver inte någon annans skulder

Om du själv står på alla lån/skulder och du avlider så ska skulderna lösas mot tillgångarna i dödsboet, alltså det du lämnar efter dig när du dör. Om tillgångarna i dödsboet inte räcker till för att betala av dina skulder kommer ingen annan behöva betala den resterande delen av skulden. Dina skulder skrivs istället av och försvinner när du har avlidit om din egendom inte räcker till för att betala av allt.

Finns det skulder kvar som inte har täckts av tillgångarna i dödsboet blir dina arvingar alltså inte betalningsskyldiga för din skuld.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare