Vem ansvarar för köksfläkten i en bostadsrätt?

Hej jag bor i liten bostadsrätt Förening X BRF vi är Y lgh.

Min fråga är vem som ska stå för kostnaderna när köksfläkten

går sönder. Vi bor i en ombyggd skola där all ventilation tagits bort

och ersatts med fläcktwood köksfläktar till varje enskild lgh. Den tar

in friskluft och fördelar i rummen samt suger i badrum.

Det är alltså den enda möjligheten att få ny luft om den går sönder.

Det finns olika åsikter om detta. Någon säger att det är lägenhetsinnehavaren

som ska stå för kostnaderna och någon tycker att BRF ska stå för kostnaderna.

Har du erfarenhet av detta problem och vore tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en lägenhet med bostadsrätt och att din köksfläkt har gått sönder. Du undrar nu vem som är ansvarig för att byta din köksfläkt.

Bostadsrätter regleras i huvudsak i bostadsrättslagen (BRL). Utgångspunkten är att den som innehar en bostadsrätt är ansvarig för det inre innehållet (7 kap. 12 § BRL). Det är möjligt för föreningen att genom stadgarna åta sig ett större ansvar än vad som följer av lagen, och då gäller stadgarna.

Ni behöver därför först kontrollera stadgarna och om stadgarna inte svarar på frågan gäller bostadsrättslagen och ansvaret faller på bostadsrättsinnehavaren.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare