FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/06/2018

Vem ansvarar för ett falskt larm till larmtjänst?

Är det lagligt att tvinga mig att betala för ambulans när jag inte beställt den själv och inte heller behöver vård av ambulanspersonalen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Den som genom oriktig uppgift att det föreligger fara för en eller flera människors liv och hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom föranleder onödig säkerhetsåtgärd, döms för falskt larm, enligt Brottsbalken 16 kap 15 §.
Den som genom missbruk av larm, nödsignal eller liknande anordning föranleder onödig utryckning, döms för missbruk av larmanordning, enligt Brottsbalken 16 kap 16 §.

Vid en situation där någon larmar sos med vetskap om att det är ett falskt larm blir därmed ersättningsskyldig för detta. Det är så strängt idag att när larmtjänst väl är på plats och upptäcker att det inte föreligger någon fara debiteras den personen som bor på platsen, äger byggnaden etc. Det finns fall där larmtjänst gjort utryckningar till hyreshus och hyresvärden sedan lämnar över betalningskravet till den skyldiga hyresgästen. Diskussion kring om detta kan anses rätt eller fel blir nästa steg i ledet. Konsekvent är det så att om larmet medvetet går i onödan och brandkår, ambulans eller polis rycker ut kan det stå dyrt för den som larmade.

I ditt fall förstår jag att det inte var du som larmade. Fråga blir därmed vem som är ansvarig för att larmet gjordes?

Den som iscensätter ett larm till larmtjänst eller låtsas vara i fara, så någon annan ringer, kan naturligtvis också bli ansvarig för att det falska larmet utfördes. Du bör inte på något vis ha bidragit till att någon annan missuppfattat situationen eller fått någon annan att tro att du var i behov av hjälp. Det ska därmed inte ha förelegat en sådan situation där någon hade godtagbara skäl att tro att du var i nöd eller behov av hjälp.

Det är naturligtvis svårt att svara exakt på vad som kan gälla i ditt fall eller vad som hänt för den delen. Men om du anser att du inte är ansvarig för larmet och vet vem som är det kan du rikta anspråk mot den personen att bekosta din bot. Har du ingen aning om vem som larmade eller vad som var skäl för larmet kan du lämna en överklagan till tingsrätten om detta där du helt enkelt motsätter dig ansvar för det utlösta larmet. Du ska kunna få mer information om hur du överklagar ditt ärende om du kontaktar den som utfärdat din bot.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och du är naturligtvis välkommen med följdfrågor om du har.

Jennie NilssonRådgivare