FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut29/05/2018

Vem ansvarar för att åtgärda grusväg?

Ansvaret för underhåll av officialservitut

Vem ansvarar för att laga en förstörd grusväg som omfattas av ett officialservitut ?

Jag äger en fastighet (tjänande fastigheten) där tre grannfastigheter (A) och (B) och (C) (härskande fastigheterna har ett officialservitut att använda en grusväg på ca 100 meter lång in till sina fastigheter, även jag som tjänande fastighet använder vägen . På förrättningskartan står det bara inskrivet : Rätt att använda väg för utfart. Den har under flera års tid blivit sämre så nu är det flera stora djupa potthål i vägen.

FRÅGA 1: Vem av oss är skyldig att åtgärda grusvägen till ett bättre och farbart skick ? vad jag förstått så är det dom härskande

FRÅGA 2: Om en av dom tre härskande fastigheterna vill fixa vägen men dom två andra härskande fastigheter inte vill hur blir det då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ska göra så gott jag kan för att besvara din fråga och inleder därför med att kort förklara vad ett officialservitut är, även om du säkert redan har koll på det.

Officialservitut

Officialservitut bildas, ändras eller upphävs genom beslut i en lantmäteriförättning och registreras i fastighetsregistret av lantmäteriet. Ett officialservitut kan endast upplåtas om det är av väsentlig betydelse för den härskande fastigheten. Läs mer på Lantmäteriets hemsida.

Huvudregeln för officialservitut är att det servitutet inte ska medföra några skyldigheter till den tjänande fastigheten. Undantag för regeln är vägar, byggnad eller annan anläggning som avses med servitut. För att den tjänande fastigheten ska vara skyldig att underhålla vägen måste detta ha funnits med i en överenskommelse när servitutet bildades 7 Kap 5 § fastighetsbildningslagen.

Underhåll av vägen

Om ingen överenskommelse finns beträffande att du som ägare till den tjänande fastigheten ska underhålla vägen har du ingen skyldighet till det. Om det däremot är föreskrivet i ert servitut att den tjänande fastigheten ska underhålla vägen, får skyldigheten inte avse mer än just underhåll av vägen 14 Kap 1 § 2 st Jordabalk. Vad som ska anses vara underhåll av vägen är inte helt självklart, men alla åtgärder som inte är allt för betungande borde rimligen kunna anses vara underhåll. Exempel kan vara hålla vägen ren från träd, snöröjning osv. Att åtgärda en förstörd väg skulle kunna hamna utanför ditt underhåll.

Om det däremot inte är föreskrivet att den tjänande fastigheten svarar för underhåll av vägen, är det den härskande fastigheten som bär det ansvaret i ett skick att skada eller olägenhet inte vållas onödigtvis 14 Kap 6 § 2 st Jordabalken.

Åsidosättande av skyldighet vid servitut

Har fastighetsägaren till den härskande fastigheten överskridit sin rätt eller åsidosatt sin skyldighet, ska han återställa vad han rubbat eller fullgöra det som ska göras och ersätta skadan 14 Kap 7 § Jordabalken.. Om fastighetsägarens åsidosättande är av väsentlig betydelse för dig och ägaren inte vidtar åtgärder efter anmaning har du rätt att häva servitutet och erhålla ersättning för skada 14 Kap 8 § Jordabalken. Om hävning blir aktuellt ska du underätta de andra fastighetsägarna utan oskäligt dröjsmål för att inte förlora din hävningsrätt, 14 Kap 10 § Jordabalken.

Hur bör du gå tillväga?

Mitt tips är att du försöker komma överens med ägarna till den härskande fastigheten om hur ni ska åtgärda vägen. Om det inte tycks fungera kan du ta kontakt med Lantmäteriet för vidare råd.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare