FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/10/2020

Vem äger hunden?

Hej. Jag och min pojkvän ( särbo) skaffade för 4 år sen hund tillsammans. Nu ska vi gå isär och min fråga är då, vem äger hunden?

Min särbo står som köpare på ett hemmaskrivit köpsavtal, som han nog har slarvat bort.

Jag står som ägare på jordbruksverket, står för försäkringen och de flesta utgifter står jag för också.

Vi minns inte vem som egentligen betalade för hunden.

Hoppas ni kan hjälpa med svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att din pojkvän står som köpare i köpeavtalet kan tala för att det är han som äger hunden. Det som däremot talar för att du är ägare är att du är upptagen som ägare vid jordbruksverket, står för försäkringen och majoriteten av övriga utgifter.

Ägarskapet blir en bevisfråga men i ditt fall talar mycket för att du är att se som hundens ägare. Särskilt om köpeavtalet där din pojkvän står som köpare inte återfinns.

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare