FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/08/2020

Vem äger fordonet?

Hej, jag köpte för 1 år sen en motorcykel, vid tiden var jag inte gammal nog för att stå som ägare på motorcykeln och min får fick därför stå som ägare i papperna. Nu till problemet, jag har flyttat ut från mina föräldrars bostad och vill därför ha motorcykelns ägande överskrivet till mig men pågrund av ett bråk vägrar min far att skriva över det på mig. Finns det något jag kan göra. Vet inte om det hjälper något men det var jag som betalade den förra ägaren och gjorde det då via swish.

Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bara för att en person är skriven som ägare till ett fordon betyder inte det att personen är den rättsliga ägaren. Personen presumeras däremot vara den rättsliga ägaren.

Det finns således en presumtion att din pappa är ägare till motorcykeln. "Presumtion" innebär att din pappa förutsätts vara ägare till motorcykeln.

För att du ska ses som den rättsliga ägaren till motorcykeln måste du kunna bevisa det.

Finns det möjlighet att bevisa att du är ägaren?

Ett skriftligt avtal som bevisar att du är ägare till motorcykeln är värdefull bevisning. Ett muntligt avtal väger lika mycket som ett skriftligt avtal. Det är däremot svårt att bevisa att man har ingått ett muntligt avtal.

Att du har betalat för motorcykeln är en indikator på att är du är ägaren. Betalningen med swish kan du använda som bevis för att styrka att du är ägaren.

Det handlar alltså om att du ska kunna bevisa att du är ägare till motorcykeln. Att du har betalt för motorcykeln talar för att du är ägaren. Det som talar för att din pappa är ägaren är att du var minderårig när du köpte motorcykeln och att din pappa står som ägare. Att din pappa har motorcykeln i sin besittning talar också för att han är ägaren.

Vad kan du göra?

Du bör först och främst försöka komma överens med din pappa om hur ni ska göra med motorcykeln. Funkar inte det finns det möjlighet att gå vidare med ärendet till domstol.

Domstolstvister kan vara mycket kostsamma. Den som förlorar en tvist i domstol betalar vanligtvis både för sina och motpartens rättegångskostnader. Jag rekommenderar därför att du kontaktar en advokat och frågar hur stor chans du har att vinna tvisten

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare