FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/07/2021

Vass eller brott mot knivlagen

Hej Lawline,

Vore det att bryta mot några lagar om jag skulle operera fast en bit metall i benet i armen som sedan sticker ut ca 20 cm utanför kroppen, slipad likt en kniv?

Räknas det som att bära kniv eller är det bara jag som skulle vara "vass"?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om det kan vara ett brott att operera fast en slipad bit metall som sticker ut ca 20 cm utanför kroppen.

Kniv

Det finns begränsningar för när man får ha kniv och vad som räknas som kniv. Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att använda som vapen vid brott mot liv eller hälsa räknas som knivar (knivlagen 1 § st. 1). Sådana föremål får man inte ha på allmän plats, inom skolområden för grundskola eller gymnasium, eller i fordon på allmän plats (knivlagen 1 § st. 1).

Undantag

Det finns undantag från den regeln, då det är tillåtet att ha kniv på de platserna. Man får ha föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för en viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat (knivlagen 1 § st. 2). Det framgår inte att du skulle ha metallbiten inopererad för en viss tjänst eller visst uppdrag. Inget annat gällande föremålets art, dina behov av att ha metallbiten inopererad eller övriga omständigheter talar enligt mig för att det är att anse som befogat.

Eftersom din fråga var relativt kortfattad är det vad jag kan säga nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Felix HöglundRådgivare