Varumärkesskydd för förkortning

Kan ett företag hävda att en förkortning av deras varumärkesskyddade företagsnamn, ej får lov att användas? Det är en förkortning som innefattar två bokstäver och behöver inte vara förkortning på företagsnamnet, så som det berörda företaget hävdar. Vad gäller??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Frågan gäller om ett företag kan ha skydd för en förkortning på sitt varumärke.

Skydd för ett varumärke kan uppkomma på två olika sätt. Antingen kan varumärket registreras i Sverige eller på EU-nivå, alternativt kan företaget hävda att varumärket är inarbetat då det används i marknadsföring till den grad att kunderna förknippar varumärket med just detta företagets produkter/tjänster.

Utifrån hur din fråga är ställd låter det som att hela varumärket har registrerats men inte förkortningen. Då får man ställa sig frågan om förkortningen ändå är så pass förknippad med företaget att det är skyddat genom inarbetning. Eftersom det inte finns någon databas där man kan kolla upp vilka varumärken som är inarbetade är det först i en rättegångssituation som man kan få ett tydligt svar på det. Storleken på företaget och hur välkänt varumärket/förkortningen är har här stor betydelse.

Det är därför svårt att ge ett konkret svar utan att veta vilket företag det handlar om. Om det rör ett stort företag och du planerar att använda förkortningen för produkter/tjänster som liknar företagets är det möjligt att du begår intrång i ett skyddat varumärke. I domstolen är det upp till företaget att, genom tex marknadsundersökningar, bevisa att förkortningen är så pass välkänd att den är skyddad som ett inarbetat varumärke.

Varumärkeslagen hittar du https://lagen.nu/2010:1877.

Hoppas att du fick lite mer klarhet i situationen.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare