Varumärkesrättens undantag för personnamn

Hej

Ja har en fråga angående ett varumärke

Vi kan använda oss av "Alfons Åberg"

Det är ju varumärkesskyddat, om det skulle vara så att man har både Alfons och Åberg i sitt fullständiga namn, går det då fortfarande emot lagen att använda detta i kommersiellt bruk? Tex inom musiken som sitt artistnamn?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga berör en immaterialrättslig problematik. Jag kommer att använda mig av Varumärkeslagen för att besvara din fråga.

Det finns två sätt för att uppnå varumärkesskydd. Ett varumärke kan få skydd genom registrering eller genom inarbetning (6 och 7 § VML). Eftersom Alfons Åberg uppnått sådant skydd så får man inte använda sig av detta namnet utan samtycke från personen som har varumärkesrätten i näringsverksamhet (10§ VML).

Till detta skydd så finns ett undantag som inte hindrar någon från att använda sitt personnamn. Heter personen Alfons Åberg så ska han kunna använda sig av sitt namn inom sin näringsverksamhet. Däremot så finns krav på att man ska använda sig av namnet med god affärssed. Som innebär en lojalitetsplikt gentemot varumärkesrättsinnehavarens intressen.

Inom musikbranschen och som artistnamn ser jag inga problem med användandet av namnet.

Hoppas du fått din fråga besvarad och att du lyckas inom musiken. Skulle det dyka upp några fler frågor så är det bara att höra av dig till oss på Lawline igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare