Varumärken på hemsida

Hej! Jag håller på att utveckla en hemsida. Till den har jag tagit bilder med egen fotograf som ska användas på startsidan. Vissa bilder innehåller tydliga loggor från andra företag, t.ex. tryck på tröjor och utrustning. Kan det vara ett problem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på din fråga beror lite på vad som är syftet med din hemsida. Det som gäller enligt den svenska varumärkeslagen är nämligen enligt 1 kap. 10 § (se https://lagen.nu/2010:1877#K1P10S1) att varumärkesinnehavaren har ensamrätt att använda varumärket i fråga i näringsverksamhet i vissa situationer som räknas upp i paragrafen. Det innebär bland annat man inte får använda varumärket när man gör reklam för egna varor eller tjänster som är av samma slag som det som varumärket kännetecknar. Det vill säga man får exempelvis inte använda Adidas-loggan när man gör reklam för sitt eget skomärke. Man får inte heller använda någon annans varumärke man säljer varor/tjänster av liknande slag om det finns en risk för förväxling, vilket inkluderar en risk för att användningen av varumärket leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan en själv och innehavaren av varumärket.

Eftersom jag inte känner till närmare vad som är syftet med din hemsida (exempelvis om det är frågan om näringsverksamhet, och i så fall vilka varor/tjänster som ska säljas, eller vilka varumärken det är frågan om) är det svårt att säga om det skulle kunna innebära problem att ha med varumärken på fotografier på hemsidan. Men så länge du inte säljer varor eller tjänster av samma eller liknande slag som varumärkesinnehavarna bör risken för juridiska problem inte vara särskilt stor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare