Vart vänder vi oss för att få hjälp med att skriva över pappas hus till mej och min syster?

Min papa vill skriva över huset på mej och in syster. Vi vände oss till hans bank för att se om de kunde hjälpa oss med detta men fick till svar att de inte gör sådant längre. Vart vänder vi oss för hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns lite regler om hur man gör när man ska skriva över eller överlåta ett hus och du hittar dem i jordabalken (JB). Exakt vad som gäller beror också på om ni ska få huset som en gåva eller om ni ska köpa huset. Jag utgår från att huset finns på en fastighet som din pappa äger och att du och din syster ska ta över hela fastigheten. Jag kommer först berätta vad ni måste göra enligt lag för att skriva över huset och men jag ger även lite tips på hur ni kan få hjälp med det. Ni kan också göra en hel del av det själva om ni vill.

Köp av ett hus kräver ett skriftligt avtal

Ska ni köpa huset av er pappa måste ni göra ett skriftligt köpeavtal (JB 4 kap. 1 §). Avtalet sa innehålla information om följande

- Fastighetsförteckning

- Priset

- Er pappa, angiven som säljare med namn och kontaktuppgifter

- Dig och din syster, angivna som köpare med namn och kontaktuppgifter

- Din och din systers andel i huset (t. ex. 50 % var)

- Datum för köpeavtalet

- Andra villkor som ni vill ska gälla för köpet

- Er pappas och era signaturer

- Signaturer från två vittnen

Att ge en fastighet som gåva kräver också en skriftlig handling

Ska du och din syster få fastigheten i gåva måste din pappa upprätta ett skriftligt gåvobrev (JB 4 kap. 29 §). Gåvobrevet ska innehålla information om följande

- Fastighetsförteckningen

- Formulering som tydligt visar att det är en gåva

- Er pappa, angiven som gåvogivare med namn och kontaktuppgifter

- Dig och din syster, angivna som gåvotagare med namn och kontaktuppgifter

- Din och din systers andel i huset (t. ex. 50 % var)

- Datum för gåvan

- Andra villkor som ska gälla för gåvan

- Om ni ger någon mindre kompensation i form av pengar, tar över lån eller liknande

- Er pappas och era signaturer

- Signaturer från två vittnen

Du och din syster behöver skicka in köpeavtalet/gåvobrevet för ansökan om lagfart

För att du och din syster ska kunna registreras som ägare av huset måste ni söka lagfart inom tre månader efter att ni fått eller köpt huset. För att söka lagfart ska ny fylla i Lantmäteriets blankett för ansökan om lagfart. Den ska ni skicka tillsammans med gåvobrevet eller köpeavtalet i original till ett av Lantmäteriets kontor. Ni kan söka efter rätt adress här. Ni kan också använda Lantmäteriets onlinetjänst för lagfartsansökan.

Det ni ska göra är alltså att…

Upprätta ett skriftligt köpeavtal eller ett gåvobrev som innehåller all information i listorna här ovanför. Det går utmärkt att ordna med det här själva, så länge dokumentet är tydligt och innehåller all information. Vill ni ha professionell hjälp kan ni använda Lawlines avtalstjänst online för att få ett gåvobrev, eller ringa in till våra jurister för att få hjälp med ett köpeavtal. När ni har ordnat ett avtal eller ett gåvobrev ska ni skicka in en ansökan om lagfart till Lantmäteriet. Det går lätt att ordna själva och om ni undrar något om hur just lagfartsansökan funkar kan ni alltid höra av er till Lantmäteriet, så berättar de mer.

Jag hoppas att detta har varit till er hjälp och att ni får ordning på överlåtelsen av huset. Lycka till!

Mikaela von BornstedtRådgivare