FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/12/2019

Vart vänder jag mig för att hitta ett juridiskt ombud?

Jag behöver ett juridiskt ombud .

Vart vänder jag mig i Göteborg?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Juridiskt ombud

Vem kan vara ombud?

Den som ska vara juridiskt ombud kan vara antingen advokat eller jurist. För att få kallas advokat krävs medlemskap i Advokatsamfundet vilket innebär strängare krav och att de måste iaktta god advokatsed. Advokat är till skillnad från jurist en skyddad titel vilket innebär att inte vem som helst får kalla sig för detta.

Rättshjälpsmyndigheten eller domstol kontrollerar de ombud som inte är advokater eller biträdande jurister (anställda på advokatbyrå) om de är lämpliga som ombud.

Tänk på att jurister ofta är inriktade på specifika områden och att du därför ska välja någon som är inriktad på det område du behöver hjälp med.

Ansvarsförsäkring

Det är viktigt att ditt ombud har ansvarsförsäkring. Det innebär om de missköter sig så kan du få ersättning för detta, om du drabbats av skada.

Vart vänder du dig?

Det enklaste sätter att hitta ett juridiskt ombud som kan företräda dig är att söka på Advokatsamfundets hemsida och fylla i Göteborg under fältet för ort. Vill du kontrollera ombudet närmare kan du be om referenser.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare