Vart ska man förvara ett testamente?

Kan man lämna in någon annans testamente för säkert förvar hos någon myndighet el. liknande ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det ingen myndighet som erbjuder möjligheten att förvara testamenten. Däremot finns det många juristbyråer som erbjuder den möjligheten.

Det är viktigt att man försvarar ett testamente på ett säker plats, helst ska man inte lägga testamentet exempelvis i en byrå hemma då det är lätt att dokumentet förstörs eller tappas bort. Jag skulle därför rekommendera att du tar kontakt med en byrå som erbjuder denna typ av tjänst. Om du inte har möjlighet att göra detta kan du förvara testamentet själv på en plats du tror är säker. Då kan det vara bra att kontakta en oberoende tredje part, d.v.s. en person som inte har något intresse av testamentet eller arvet i fråga, och berätta för hen vart testamentet förvaras.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare