Vart ska avvikande meningar enligt 30 § andra stycket förvaltningslagen antecknas?

Enligt 30 § andra stycket förvaltningslagen har den som medverkar vid den slutliga handläggningen av ett ärende utan att deltaga i avgörandet alltid rätt att få sin avvikande mening "antecknad". Jag undrar om bestämmelsen innebär att en sådan anteckning ska redovisas i det beslut som expedieras, eller om det är tillräckligt att den avvikande meningen antecknas i ett protokoll som inte bifogas beslutet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det finns inget i lagen som uttryckligen säger var en avvikande mening ska antecknas. Men en myndighet som meddelar ett beslut i ett ärende ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet, om det inte är uppenbart obehövligt. Om beslutet kan överklagas ska myndigheten samtidigt upplysa parten om avvikande meningar som har antecknats enligt 30 § (33 § Förvaltningslagen). Detta innebär att det kan vara ändamålsenligt att en avvikande mening åtminstone nämns i beslutet eller görs lättillgänglig på något annat sätt. Det finns inte heller något som säger att den avvikande meningen inte också kan antecknas i protokollet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare