Vart kan man klaga när man tycker socialförvaltningens beslut är felaktigt?

Hej,

Vart kan man klaga när man tycker socialförvaltningens beslut är felaktigt om att ej ingripa och omhänderta minderårig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du anser anser att socialtjänstens beslut är felaktig så måste Socialtjänsten i din kommun ta ett nytt beslut.

Om du fortfarande är missnöjd kan du klaga till en domstol. Du kan också klaga på socialtjänstens arbete när du får stöd av dem, men inte är nöjd med stödet. Då ska du tala med personalen eller personalens arbetsledare. Du kan också tala med dem som bestämmer i kommunen.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare