Vart i avtalslagen står det att ett anbud ska vara preciserat och riktat till en bestämd person?

Hej,

Jag undrar vart i avtalslagen det står att ett anbud ska vara preciserat och riktat till en bestämd person?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Skillnaden på utbud och anbud

Utbud är ett erbjudande till en obestämd krets och kan ses som en uppmaning till enskilda i denna krets att själva lämna anbud. Ett anbud måste som du säger, vara särskilt riktat till den andra parten och innehålla tillräckligt detaljerad information om vad det föreslagna avtalet ska ha för innehåll.

För att det inte ska anses vara ett utbud (som inte i sig är bindande) måste ett anbud innehålla:

- Ett erbjudande eller löfte

- med ett preciserat innehåll

- som riktar sig till en bestämd adressat, erbjudande måste vara utan reservation om att anbudet inte är bindande (jfr 9 § AvtL).

Man kan alltså säga att det följer av 9 § AvtL att ett anbud ska vara preciserat och riktat till en bestämd person.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare