Vart går gränsen för köp av sexuella tjänster?

I Japan är prostitution olagligt men de kan bedriva sina verksamheter på så sätt att du köper en fika av den prostituerade (för en bestämd högre summa än vad fikan är värd) och det som händer efter din fika är upp till er. det är som att ni ligger efter första daten och det är ju inte olagligt? Hur skulle den svenska lagen se på det här ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag bara tydliggöra att jag inte känner till japansk lagstiftning eller hur sexköp regleras i Japan. I mitt svar kommer jag alltså endast att utgå ifrån svensk lagstiftning.

Eftersom din fråga handlar om köp av sexuella tjänster blir brottsbalkens (BrB) 6 kap. tillämpligt.

Olagligt att köpa sex i Sverige

I Sverige är det ett brott att skaffa sig tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, se BrB 6 kap. 11 §. Straffet för brottet är böter eller fängelse i högst ett år. Det är alltså enbart den som köper sex som begår ett brott inte den som säljer. Ersättningen kan vara pengar men även andra saker som exempelvis: alkohol, narkotika, smycken eller kläder.

Svar: Att köpa en fika för en avsevärt högre summa än vad fikat är värt, där den extra summan indirekt utgör en betalning för sex är i min mening ett uppenbart syfte att försöka kringgå lagstiftningen. Det skulle alltså med största sannolikhet klassificeras som köp av sexuell tjänst och vara brottsligt i Sverige. I slutändan är det upp till domstolen att avgöra men jag ser ingen anledning till att det inte skulle klassificeras som köp av sex och därmed vara brottsligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare