FrågaEKONOMIÖvrigt08/09/2018

Vart går gränsen för ett bokföringsbrott?

Är det bokföringsbrott om man inte bokför en händelse tex som en betalning av hyra?

Och om man inte bokför intäkter av garagehyra?

Är det OK om man bokför en inbetalning av hyra för annan månad än den hyresgästen angett hyra för?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bokföringsbrott definieras i 11 kap 5 § brottsbalken. För att göra sig skyldig till bokföringsbrott krävs att man genom uppsåt eller oaktsamhet underlåter att bokföra affärshändelser eller bevara räkenskapsinformation, alternativt att man lämnar oriktiga uppgifter i bokföringen.

Att underlåta att bokföra intäkter från hyra av garage eller betalning av hyra är att underlåta att bokföra sådana affärshändelser som menas i 11 kap 5 § brottsbalken. Upptäcker man i efterhand att någon affärshändelse inte är bokförd ska man alltså göra rättelse av bokföringen och föra in affärshändelsen i bokföringen.

Angående din sista fråga finns det krav på att spara verifikationer för affärshändelser du bokför. Detta framgår av 5 kap 6 § bokföringslagen, och innebär att du måste spara bevis på inbetalningen din hyresgäst har gjort. Om din hyresgäst i verifikationen angett en månad, och du i bokföringen anger annan månad, blir det fel i bokföringen. Det är således inte i enlighet med reglerna om bokföring. Därför bör du bokföra inbetalningen på den månad hyresgästen angett.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare