FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/01/2015

"Varning" av polisen - rapporteftergift

Jag blev stannad av polisen då jag enligt dem gjort en olovlig vänstersväng, jag fick varken indraget körkort eller böter, dock sa dem att jag fick en varning. Hur länge finns denna varning med i mitt register? Samt hur länge kan detta påverka om något ytterligare skulle hända?

MVH Jacob Larsson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du har fått en sådan varning som avses i 5 kap. 1 § Körkortslagen ska du ha fått ett brev hem från Transportstyrelsen som förklara innebörden och konsekvenserna, kortfattat innebär en sådan varning att du lättare (genom mindre trafikförseelser) kan bli av med ditt körkort under de kommande två åren. Har du inte fått någon information om detta så rör det sig snarare om en rapporteftergift.

Det faktum att du inte fått någon böter talar även det starkt för att det är just en rapporteftergift enligt 9 § Polislagen som polisen lämnat. Det är endast en muntlig reprimand och kan bara delas ut vid mindre förseelser. En sådan eftergift finns inte med i något register och medför alltså inga konsekvenser för dig mer än en den muntliga reprimanden som du fick på plats.

Lawline RådgivareRådgivare