Varför tar KFM hänsyn till min partners inkomst?

Har fått utmätning av min lön, det är gamla skulder innan jag träffade min man.

De har ändå räknat in min mans lön så jag får bara behålla x:- / dag till allt.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta handlar om löneutmätning, som regleras i 7 kap Utsökningsbalken (UB)

När kronofogdemyndigheten (KFM) utmäter din lön så har du rätten att behålla ett förbehållsbelopp. Detta innebär att löneutmätningen bara får ske på den del av lönen som överstiger detta belopp. Förbehållsbeloppet är ett belopp som ska täcka din del av hyran och andra allmänna levnadskostnader, dvs ett belopp för de allra nödvändigaste sakerna. Du får som utgångpunkt behålla den summan som krävs för bostadskostnader, plus ett "normalbelopp" som ska anses täcka de vanliga levnadskostnader som inte är bostadskostnader (7 kap. 5 § andra stycket, UB). Hur stort normalbeloppet ska vara bestäms av riksdagen och justeras en gång per år. Årets hittar du HÄR

Normalbeloppet har som syfte att garantera gäldenären och dennes familj en lägsta skälig levnadsstandard och ge ett ekonomiskt skydd för de grundläggande behoven. Till vanliga levnadskostnader räknas i ett hushåll utgifter för mat, kläder, hygien, hushållsel, telefon, internetuppkoppling, försäkrings- och medlemsavgifter samt utgifter för tillfälliga behov m.m. (7 kap. 5 § andra stycket UB). Det är KFM som gör bedömningen om vad som krävs för att du ska uppnå en skälig levnadsnivå, du kan även alltid ansöka om att få tillägg till ditt förbehållsbelopp.

Vid bedömning av förbehållsbeloppet påverkar även sammansättningen av hushållet. Det vill säga att beloppet blir olika beroende om du bor själv, eller med sambo/ make och bor med barn samt vilka åldrar barnen har. Så anledningen till att de har tagit hänsyn till din mans inkomst vid beräkning av summan, är för att även han ska betala på de gemensamma utgifterna. Detta då både era löner är en del av den gemsamma hushållets ekonomi som betyder att ni tillsammans delar på hushållets kostnader. På så sätt kan din löneutmätning påverka din partner men löneutmätning kan aldrig ske i din partners inkomst för dina skulder.

HÄR kan du göra en ungefärlig bedömning om hur mycket man får behålla.

Sammanfattning
Anledningen till att de har tagit hänsyn till din mans inkomst vid beräkning av förbehållsbeloppet är för att det påverkar du utgifter du anses ha. Om du är ensamstående behöver du exempelvis betala hela hyran och övriga utgifter, men som ni nu förväntas dela på. Med detta sagt betalar inte din man av på dina skulder, utan skillnaden på beloppet är uträknat att det ska vara den skillnaden en person har beroende på hen bor själv eller ej.

Om du anser att ett beslut om löneutmätning är fel kan du begära rättelse. Det gör du hos KFM och om de inte ändrar beslutet eller om du direkt vill att domstol ska pröva frågan kan du överklaga beslutet till domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare