FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/09/2019

Varför tar inte åklagare upp frågan om utvisning om någon står åtalad för brott som innebär fängelse?

Varför återkallas ej permanenta uppehållstillstånd för mäniskor som döms till fängelse i Sverige? Ofta tar inte advokaterna upp detta om utvisning varför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt utlänningslagen får en person som inte är EES-medborgare bli utvisad om personen döms för brott som innebär fängelse. Däremot finns det flera omständigheter som hindrar en sådan utvisning. Ett exempel är om personen som döms för brott har barn i Sverige. Dessa omstänigheter hittar du i 8 a Kap. 2 § Utlänningslagen. Om sådana omständigheter inte hindrar utvisningen finns det även hinder vad gäller landet som personen utvisas till. Till exempel om det finns risk för att personen döms till dödsstraff eller kroppstraff i landet personen ska utvisas till kommer utvisningen inte genomföras. Du kan läsa om dessa hinder i 12 Kap. Utlänningslagen.

Om det föreligger hinder mot utvisning brukar inte åklagare ta upp frågan då detta skulle slösa åklagarens, gärningsmannens och domstolens tid och pengar.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare