Varför tar det lång tid för Migrationsverket att fatta beslut i mitt ärende?

hej jag svenska medborgare och har gift med en tjej från mitt hemlanden Uzbekistan redan 2016 år 16 november. väntar och väntar så svart leva utan henne. Varför Migrationsverket drar tiden så länge? min fråga har dom rätt göra så och varför gör dom så? tack M.V.H

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som din fråga är ställd utgår jag från att du har ett pågående ärende hos Migrationsverket som du väntar på att få ett beslut i. Jag förstår din fråga som så att du funderar kring själva handläggningstiden och hur lång tid Migrationsverket bör ta på sig i beslutsfattandet.

Ärendehandläggning inom förvaltningsmyndigheter

Migrationsverket är en förvaltningsmyndighet och en stor del av regleringen gällande migrationsärenden finns i speciallagstiftning, dvs. i lagar som reglerar ett visst, specifikt område. Vad det gäller själva tiden för myndigheters ärendehandläggning blir dock förvaltningslagen (FL) tillämplig, dvs. en generell lag som gäller för alla svenska myndigheter när de hanterar ett ärende.
(1 § FL).

Skyndsamhetskravet

När Migrationsverket handlägger ett ärende har de en skyldighet att göra detta så snabbt som möjligt. Detta kallas för skyndsamhetskravet. Vad det gäller ditt ärende, borde du därför ha fått ett beslut om du gjorde en ansökan redan i slutet på år 2016.
(7 § FL).

Utredningsskyldigheten

Samtidigt har Migrationsverket också ett krav på att ett ärende ska utredas på ett så rättssäkert sätt som möjligt, ett ärende ska utredas så noggrant som ärendet behövs utredas till skydd för den sökande. Detta gör många gånger att handläggningen tar lång tid. Tanken är att Migrationsverkets beslut ska vara så korrekta som det går och därför behöver både utredningen och besluten hålla hög kvalité. Tyvärr är det därför inte ovanligt med längre väntetider.

Serviceskyldighet, kommunicering och JO-anmälan

Om du vill ha svar på hur det går med handläggningen i ditt ärende, rekommenderar jag dig att först och främst kontakta din handläggare på Migrationsverket.
Migrationsverket har en så kallad serviceskyldighet och ska därför ge dig upplysningar och den vägledning som behövs. Migrationsverket har också en skyldighet att informera dig om hur det går i ärendet och om uppgifter som har betydelse för beslutet i ditt ärende.
(4 §, 16 § och 17 § FL).

Om du upplever att du har blivit felaktigt behandlad av Migrationsverket kan du även skicka in en anmälan till JO. JO (Justitieombudsmannen) utövar tillsyn över myndigheternas tillämpning av ett lagenligt arbete. Om du vill göra en JO-anmälan klickar du här.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare