Varför placeras parkeringsanmärkningen oftast på passagerarsidan?

Gäller dock ej mig, men undrar varför felparkeringsboten, placeras på passagerar sidan ( i klämm av vindrutetorkare) Har blivit allt vanligare sätt att placera boten. Detta gäller felparkerade personbilar. PS: Svårare för ansvarig, att se denna p- bot. Försenad inbetalning??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5 § andra stycket lagen om felparkeringsavgift ska parkeringsanmärkningen överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästas på fordonet. I förarbeten till den nämnda lagen (prop. 1983/84:104 s. 8) anger man mer specifikt att man normalt fäster anmärkningen på fordonets vindruta. Jag kan dock inte hitta något i lagen eller andra rättskällor om att parkeringsanmärkningen ska eller bör placeras på passagerarsidan av vindrutan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare