FrågaPROCESSRÄTTDomstol11/02/2018

Varför överklaga en dom man vunnit?

Jag stämde ett företag i tingsrätten och förlorade. nu har dom överklagat, varför gör man det om man har vunnit ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet. Väckte exempelvis din motpart ett genkäromål när du stämde in denne, kan det vara så att parten överklagar domen för att denne inte är nöjd med vad denne tilldelades efter huvudförhandlingen i tingsrätten. Även i det fall motparten inte "genstämde" kan det vara så att denne inte är nöjd med utfallet av domen i relation till vad denne yrkade på. Parten kan även anse att tingsrätten fastställt dom på felaktiga premisser, formulerat en felaktig dom eller så är denne inte nöjd med fördelningen av rättegångskostnaderna. Utan att veta mer om omständigheterna i det särskilda fallet eller utan att ha läst domen, är det dessvärre svårt att göra ytterligare uttalanden.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare