FrågaEKONOMIÖvrigt24/08/2020

Varför kan man inte ta ut hela sin pension som ett engångsbelop?

Hej!

Jag undrar varför jag inte kan ta ut hela totalbeloppet av min pension? Var står det i lagtexten att jag inte får. Jag kan tycka att jag själv ska få bestämma över mina intjänade pengar.

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Olika typer av pension

Det finns flera olika typer av pension. Dels finns den staliga allmänna ålderspensionen som har en miniminivå i form av garantipensionen (55 kap. 1 § socialförsäkringsbalken). Dels finns tjänstepensionen som ens arbetsgivare står för, om man haft kollektivavtal eller föhandlat med sin arbetsgivare att denne ska betala tjänstepenison. Det går även att pensionsspara privat hos olika banker eller bolag.

Utbetalning av pension

Den allmänna ålderspensionen ska betalas ut månadsvis (71 kap. 2 § socialförsäkringsbalken). Det är för att säkerställa att alla pensionärer i Sverige får pengar varje månad, minst det värde som motsvarar garantipensionen. En del av de privata lösningarna är möjligt att "köpa tillbaka", det vill säga att man får ut hela det insparade beloppet som en engångssumma, men det beror på hur ens avtal ser ut.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare