Varför kan en bouppteckningsman fråga arvingarna om en äldre bouppteckning?

Mamman dog nyligen och vi, hennes två barn, har nu anlitat en bouppteckningsman. Vår pappa, styvpappa, dog för ca 30 år sedan, och hans 3 barn fick sitt arv efter sin egen pappa, när vår mamma hade bouppteckning efter honom. Vår mamma och styvpappan hade inga gemensamma barn. Nu min fråga: Varför har vår mammans bouppteckningsman nu så intresserad av den ca 30 år gamla bouppteckningen ? Bouppteckninsmannen ställer frågor om styvpappans syskon, (alla döda) och styvpappans två barn, (dem också döda). Varför är han så nyfiken om den gamla ca 30 år gamla bouppteckningen ? Borde han vara mera intersserad av den aktuella bouppteckningen efter vår mamma ? Ska vi byta honom till någon annan boupptecknare ? Vi vet ju bara att mamman hade bouppteckning efter sin make, och nu är också hon död. Och vi, mammans barn fick inte något och ville inte ha heller något av efter vår styvpappa. Stor tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan finnas olika anledningar till att en boupptecksman väljer att fråga om den tidigare bouppteckningen för ca 30 år sedan.

I vanliga fall brukar en bouppteckningsman beställa bouppteckningar direkt av Skatteverket och inte fråga arvingarna. Dock för äldre bouppteckningar som har upprättats innan år 2001, behöver dessa beställas hos Riksarkivet. I en del fall kan det tillkomma en avgift för att beställa ut bouppteckningar som kräver en mer omfattande undersökning att hitta. Det kan vara så att bouppteckningsmannen har tänkt att spara pengar genom att be er om bouppteckningen, dock om ni inte har en kopia på den är han tvungen att betala avgiften om det krävs en mer omfattande undersökning.

En anledning till att en boupptecknare vill se den äldre bouppteckningen kan exempelvis vara att styrka om särkullbarn till er pappa har rätt till något efterarv, trots att dem inte delar ett biologiskt släktskap med er mamma. Detta kan ske enligt 3:9 Ärvdabalken, som talar om att vid den första avlidne makens död, den som är bröstarvinge till denne men inte till efterlevande maken avstår från sitt arv till förmån för den efterlevande maken har bröstarvingen i stället rätt att ta ut sin del av arvet när den efterlevande maken går bort.

Min personliga uppfattning är nog därför inte att det är ovanligt att en bouppteckningsman vill se den tidigare bouppteckningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare