FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/05/2022

Varför fick jag inte en offentlig försvarare tilldelad för ringa doping- och vapenbrott?

Hej, Jag har blivit dömd för ringa dopingbrott och ringa vapenbrott då jag hade en pepparspray hemma. Jag har inte fått någon offentlig försvarare till rättegången. Varför har jag inte fått det? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Offentliga försvarare tilldelas inte alla misstänkta. En misstänkt har endast i vissa fall rätt till offentlig försvarare. Detta om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om det finns risk för annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden.

Det är domstolen som fattar beslut om offentlig försvarare.

Bestämmelserna återfinns här.

För vapenbrott av normalgraden och över har du i regel alltid rätt till offentlig försvarare. Du skriver att du blivit dömd för ringa vapenbrott. För den ringa graden vapenbrott är straffet i regel böter, vilket förmodligen är anledningen till varför domstolen inte erhöll dig en offentlig försvarare. Detsamma gäller ringa dopingbrott.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare