Varför dömdes jag trots vittne?

Hej jag skulle behöva lite hjälp med en överklagan!!

Idag fick jag min dom i tingsrätten drograttfylla skyldig.

I December så fick jag åka och lämna blodprov efter att polisen stoppat mig i bilen, jag hade varit och spelat pingis med en kollega/vän som haft lite bekymmer med sig själv vilket har lett till att polisen har koll på honom. ( Tror jag )

Efter att jag lämnade provet så tänkte jag inte mer på det.

Ca 2-3 veckor kom analys besked och brev från polisen att jag nu är misstänkt för ringa/ narkottika och drograttfylla! Jag fattade först ingenting efter jag hade samlat mig så. Ringde jag då upp min kollega/vän som jag hade spelat pingis med!! Och berättade om mina brev. Efter en stund så klarnade bilden upp och sa då att vatten flaskan som jag hade druckit upp i pingishallen hade han blandat i amfeatamin. Tydligen så hade han inte kunnat stoppa mig för när han kom ut från toaletten så hade jag redan druckit upp flaskan!

Han skämdes och sa inget mycket berodde det på att jag har väl varit stöttande och försökt hjälpa honom ur sitt missbruk.

Han hade ju slutat trodde jag efter han fått hjälp med utredning om adhd och fått medicin.

Han var så pass rakryggad att han vittnade om allt i tingsrätten.

Hur kan dom döma mig ändå fattar ingenting!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då du framfört en bil i berusat skick (narkotika) har du uppfyllt rekvisiten för brotten drograttfylleri och ringa narkotikabrott (4 § lagen om straff för vissa trafikbrott och 1 § narkotikastrafflagen). Det krävs även att det subjektiva rekvisitet är uppfyllt, dvs att du haft uppsåt till brottet.

Det kan argumenteras för att du inte haft uppsåt om du fått i dig narkotikan utan att veta om det eller åtminstone utan att ha varit likgiltig för att så kunnat ske. Så som du beskriver situationen har du inte haft uppsåt till brottet och ska därför inte dömas. Däremot är det upp till domstolen att göra bedömningen av din väns vittnesmåls trovärdighet och din trovärdighet. Utan att ha läst domen så kan det vara att hans vittnesutsaga inte varit tillräckligt trovärdig och att det därför ansetts att du haft uppsåt. Närmre än så kan jag tyvärr inte kommentera fallet utan att ha läst din dom.

Tyvärr arbetar Lawlines jurister inte med straffrätt. Vill du överklaga domen är min rekommendation därför att du vänder dig till en jurist eller advokat som arbetar med straffrätt och kan hjälpa dig vidare i processen.

Lycka till!

Vänligen

Dennis LavessonRådgivare