FrågaFAMILJERÄTTGod man20/01/2020

Varför behöver man betala för att ha en god man?

när jag fick god man så fick jag betala c:a 10 000 kr per år. Det tycker jag är skandalöst! Går det få

tillbaka dom pengarna. Varför ska jag straffas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En god man har rätt till ett skäligt arvode som brukar vara på 7-20 tkr och betalas oftast av den som har den gode mannen. Om man har en låg inkomst och få tillgångar kan man få hjälp av kommunen med att betala arvodet.

Det är alltså arvodet som du betalar och det verkar inte vara något oskäligt belopp sett till hur mycket det är jämfört med det genomsnittliga arvodet, men jag vet inte hur det ser ut i din situation. Är det ett skäligt arvode som den gode mannen fått och denne i sin tur uppfyllt sin del av arbetet som god man så ser jag inte att du har rätt att få tillbaka pengarna.

Det är frivilligt att ha en god man och du kan få förhållandet att upphöra om du skulle vilja det, fast då bör du beakta om det inte är värt den hjälp du får(föräldrabalken 11:21).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare