Varför är det svårt att ändra en grundlag?

Varför är det svårt att ändra en grundlag i vissa länder, t.ex. Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundlagarna är väldigt viktiga lagar då det är dessa som reglerar hur Sverige ska styras och fungera som land. Det finns för att skydda demokratin. Detta framgår även av 1 kap. 1 § regeringsformen, vilken lyder:

"All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.

Den offentliga makten tövas under lagarna"

I regeringsformen finns bl.a. den s.k. rättighetskatalogen med de grundläggande fri- och rättigheterna. I tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen regleras, som man hör på namnen, tryckfrihet och yttrandefrihet. Båda dessa friheter är väldigt viktiga i ett demokratiskt samhälle. Och i successionsordningen regleras hur rätten till den svenska tronen ska ärvas. Allt som står i dessa lagar är helt enkelt oerhört viktigt för att Sverige ska kunna fungera som ett land. Det vore därför väldigt osäkert om dessa hade kunnat ändras bara så enkelt som genom en röstning i riksdagen.

Hur ändrar man en grundlag?

För att en ändring i en grundlag ska kunna ske krävs att riksdagen fattar två likadana beslut i frågan. Det krävs också att det mellan dessa två röstningar har varit ett riksdagsval. Detta för att folket ska ha möjlighet att uttrycka sina åsikter gällande grundlagsändringen.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare