FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/05/2017

Varför är beviskraven så höga i brottmål och varför ska man hellre fria än fälla?

Hej! Jag undrar varför beviskraven är så höga i brottmål och varför man hellre ska fria än fälla.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan du ställer är väldigt intressant och dessutom väldigt viktig eftersom den rör något väldigt centralt i det svenska rättsväsendet. Grunden till principen om att man hellre ska fria än fälla finns i den rättssäkerhet vi vill ha i Sverige. Det är en balansgång mellan att spärra in oskyldiga och att inte kunna lagföra de som faktiskt begått brott, där hela rättsväsendet bygger på vikten av att ingen ska bli oskyldigt dömd. Skulle man sänka beviskraven ökar risken för att folk ska bli bestraffade för något de inte har gjort.

Detta kommer inte bara till uttryck i Sverige, utan också i övriga Europa. Enligt Europakonventionens artikel 6 framgår exempelvis att det i brottmål är åklagaren som har bevisbördan och att den tilltalade inte ska behöva hjälpa åklagaren med att få fram bevisning, vilket innebär att beviskravet blir högre också i Sverige.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare