FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/02/2019

Vårdslös fastighetsägares skadeståndsskyldighet

Vad är lagrummet för när en fastighetsägare är vårdslös och därigenom blir skadeståndsskyldig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagrummet som du är ute efter är 5 Kap. 1 § Skadeståndslagen. Har fastighetsägaren varit vårdslös och därmed är skadeståndsskyldig faller detta in under5 Kap 1 § Skadeståndslagen

För att få ersättning krävs det att en fastighetsägare har varit vårdslös eller oansvarig. Det är den skadelidande som bär bevisbördan för att visa att fastighetsägaren har varit vårdslös eller oansvarig och därigenom orsakat skadan.

Har fastighetsägaren varit vårdslös och därmed är skadeståndsskyldig regleras detta i 5 Kap 1 § Skadeståndslagen. Det innebär att den skadelidande ska få ersättning för de skäligs kostnaderna som uppkommit med anledning av skadan.

Skadeståndet omfattar ersättning för

sjukvårdskostnader och andra kostnader för den skadelidandeinkomstförlustpsykiskt och fysiskt lidande av övergående natur (sveda och värk), eller av bestående art ( lyte och men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan

Ersättningarna är skattefria enligt 8 Kap 15 § Inkomstskattelagen.

Azra DelkicRådgivare