Vårdnadshavare ska underrättas när en minderårig är misstänkt för brott

Om min dotter som var under 18,när ett brott skulle begåtts,ska inte jag som målsman få ett brev om att dottern begått ett brott.

Sen hände detta 2019 och jag såg att nu hade hon fått strafföreläggande.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

När någon som inte har fyllt arton år är misstänkt för brott, ska vårdnadshavaren eller någon annan som svarar för den unges vård underrättas och kallas till förhör som hålls med den unge.

Undersökningsledaren kan besluta att skjuta upp en underrättelse om det är nödvändigt för att sakens utredning inte väsentligen ska försvåras. När det inte längre finns skäl för beslutet ska en underrättelse omedelbart lämnas.

En underrättelse eller kallelse ska inte göras om det strider mot den unges bästa eller om det finns andra särskilda skäl.

Särskilda skäl mot att underrätta vårdnadshavaren kan vara att underrättelsen inte skulle fylla någon funktion, t.ex. vid ett bagatellartat brott, eller att förhållandena är sådana i hemmet att underrättelsen skulle kunna leda till en fysisk bestraffning eller kränkande behandling av den unge (prop. 1994/95:12 s. 97). Om förhöret måste hållas omedelbart och vårdnadshavaren inte kan nås kan underrättelse också underlåtas (5 § lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare)

Sammanfattning

Du som målsman har alltså rätt att bli underrättad om att din dotter är misstänkt för brott om inte det föreligger särskilda skäl. Föreligger inte sådana skäl har undersökningsledaren gjort fel genom att inte underrätta dig om situationen. Du kan skicka in en JO-anmälan om du anser att du blivit felaktigt behandlad en myndighet. Du kan läsa mer om det här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare