Vårdnadsfråga

Min son och hans ex separerade början av maj i år. De skrev ett avtal 10 juni och därefter har inget nytt tecknats. Under sommaren har de haft varannan vecka och då hans ex skulle ha barnet var min son "dagpappa" och hon hämade och lämnade hos honom. Min son haft ansvar för sitt barn lika mycket eller mer än sitt ex sedan separaionen. Hon fick lägenheten och han köpte en i närheten. 17 juli berättade hon att hon skulle söka ensam vårdnad. I början av augusti anklagade hon honom för att ha varit full inför deras gemensamma barn (2år). De har gemensam vårdnad. Hon tog då beslutet att ta sonen och vägra låta min son ha sitt barn under de tider de avtalat. Hon har beslutat att det är hos henne han ska bo, hon hämtar och lämnar på förskolan, hon säger att han får träffa honom två dagar i v efter förskolan och ska då ordna middag åt honom men inte i hans lägenhet, samt varannan helg fm/em. Hon skickar meddelanden konstant till honom att det är hans alkoholproblem som tvingat henne till detta. Hon anser att hon får ta allt ansvar och att det är han som orsakat det. Men min son har skött sig och sin son perfekt. Den 23/8 skickade hon in stämning om ensam vårdnad. Hon har inga bevis och hon fortsätter att anklaga honom samt säga att han hotat henne. Min son ställer upp på allt detta för han är livrädd att hon ska få ensam vårdnad. Får en förälder göra så här utan att ha gjort vare sig polisanmälan eller orosanmälan till soc? Det har nu gått över 1 månad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnad av barn regleras i föräldrabalken (1949:381), FB. Jag uppfattar det som att de har avtalat om delad vårdnad enligt FB 6 kap 6 §. Sådana avtal gäller tills det att en domstol beslutar något annat eller ett nytt avtal träffas. Hon har alltså inte rätt att bestämma saker som att barnet ska bo hos henne eller att pappan inte ska träffa barnet.

Hon får naturligtvis försöka få ensam vårdnad i domstol, men har ingen rätt att ändra i avtalet innan så sker. Hon ska alltså följa avtalet till dess att en domstol meddelar något annat.

Eftersom hon har ansökt om ensam vårdnad i domstol kommer frågan tas upp där. Det domstolen kommer försöka avgöra är vilken lösning som skulle vara bäst för barnet, främst ser man till vem av föräldrarna som kan ta bäst hand om barnet och vem som är mest villig att samarbeta i frågor som rör barnet. Det är därför otroligt viktigt att din son fortsätter att ta hand så mycket som möjligt om sin son och att han gör det tydligt för mamman att han verkligen vill träffa sin son men att han hellre tar det i domstol än att bråka så att barnet påverkas mer negativt än nödvändigt.

Då det är en så viktig fråga rekommenderar jag att din son söker vidare juridisk hjälp. En jurist kan också avgöra om det i detta specifika fall skulle löna sig att söka om verkställighet av avtalet.

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag kommer maila dig så kan vi komma överens om en tid per mail!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare