Värdering av fastighet

Hej.Hur är bästa sättet att reducera värdet på en fastighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag försått din fråga rätt så undrar du vilket det bästa sättet är att bestäma värdet på en fastighet. Som utgångspunkt så finns det inga regler som bestämmer hur värdering av en fastighet ska gå till. Med anledning av detta är det helt upp till er att bestämma värdet, men i regel så är det marknadsvärdet man utgår ifrån när man vill bestämma värdet på en fastighet. Det finns även möjlighet för dig att få hjälp av en mäklare för att kunna värdera fastigheten och på så sätt få en objektiv värdering. Mäklare har även i många fall bra koll på marknadspriset och rekommendationer på vad du kan göra för att öka värdet på fastigheten.

Det är alltså upp till dig hur du värderar en fastighet. Men som tidigare nämnt är det lämpligast att en mäklare värderar fastigheten för att få professionell hjälp och rekomendation samt värdering av fastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare