Värdering av egendom vid bodelning

När man gör en bodelning vid dödsfall, ska varje sak i huset värderas eller kan man göra ett överslagsvärde om alla är överens? Ska bodelningen skrivas ner och skickas till skatteverket såsom bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga bindande regler om hur egendom ska värderas vid en bodelning (varken vid skilsmässa eller vid dödsfall), så det går bra att uppskatta ett överslagsvärde om ni är överens.

När man gör en bodelning ska man upprätta en bodelningshandling som ska skrivas under av er alla. Den behöver däremot inte skickas in till skatteverket. Du hittar bestämmelsen om detta i äktenskapsbalken, 9 kap. 5 §. Jag skulle rekommendera att ta hjälp av en jurist för detta. Du är naturligtvis varmt välkommen att kontakta Lawlines juristbyrå.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare