Värdering av egendom vid bodelning.

Vi är gifta och ska ta ut skilsmässa. Ena har enskild firma som renskötare. Hur ska renarna i företaget beräknas till marknadsvärdet inför bodelningen? Är det slaktvärde, vad en annan renägarna kan tänkas betala för en en levande ren, framtida avelsvärde etc?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel ska vid bodelning egendomen beräknas till marknadsvärdet. I detta fall torde detta vara det pris renarna kan säljas för. I vissa fall är det dock mer lämpligt att värdera egendomen till tex bruksvärdet. Mot bakgrund av att jag inte är insatt i hur renar bör värderas och inte heller kan hitta någon praxis på området rekommenderar jag att ni tar kontakt med en jurist specialiserad på bodelningar. En byrå som arbetar mycket med äktenskapsskillnader är familjens jurist. Genom att klicka på länken nedan kan du enkelt boka en tid för rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare