Värdering av bostadsrätt vid fördelning av arv.

Min styvmor och far ägde en lägenhet tillsammans. Min styvmor dog 2011 och efterlämnade två barn. Min far lever fortfarande och ska nu flytta till äldreboende och sälja lägenheten. Att lägenheten kommer att delas mellan min far och de båda bröstarvingarna (styvmoderns båda barn tror jag är klart. Min fråga är lägenheten värdesätts vid delningen. Är det värdet som anges i bouppteckningen efter min styvmor eller gäller det försäljningsvärde som lägenhet strax kommer att säljas för? Alla personer är svenska medborgare.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid din styvmors bortgång ärvde alltså din far hennes del av lägenheten. Han ärvde den delen med fri förfoganderätt, vilket betyder att han fått göra vad han velat med egendomen. Vid uträkning av fördelning av arv räknar man alltid på andelar av egendom och inte på värdet.

Så värdet som lägenheten var värderad till vid din styvmors bortgång är inte det värde som ska fördelas som arv, utan det är marknadsvärdet på lägenheten dagen då den säljs. För mer frågor om värdering av bostadsrätten råder jag dig att kontakta skatteverket.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer så ska vi hjälpa dig vidare så gott vi kan.

Ha en bra dag,

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare