FrågaEKONOMIÖvrigt31/05/2022

Vård av sjukt barn

Hej. Kan man få pengar om man har ett sjukt barn som inte kan gå till skolan och benet har läkarintyg ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan få ersättning för vård av barn (VAB).

Ersättning kan du få av försäkringskassan om du uppfyller nedanstående kriterier:

- Barnet bor i Sverige eller inom EU/EES eller Schweiz.

- Barnet är mellan 8 månader och 12 år (gäller tills dagen barnet fyller  12 år). I vissa fall kan du även ha rätt till ersättning även om barnet  är yngre eller äldre.

- Du stannar hemma från ditt jobb.

- Du är försäkrad i Sverige.

Andelen ersättning blir 80% av din ordinarie inkomst och för att få pengarna krävs att du anmäler VAB till försäkringskassan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare