FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2021

Våra barn vill inte träffa varandra, vad kan vi göra?

Råd om hur man ska göra när hans barn inte vill vara i närheten av mitt barn. Vi älskar varandra & vill leva tillsammans men problemet är hans barn. Hur ska vi göra för att lösa det på bästa sätt? Vet inte om mannens ex är med i detta då hon vet att sonen har svårt för min son & spelar ut detta pga av att hon gör allt för att hon vill honom tillbaka. Jag märker att hon spelar ut mycket på barnen & när han frågar om så är fallet så nekar hon naturligtvis. Till att börja med gick det jättebra med allt, hans son gick med på att träffa oss, mannen fick träffa oss utan att hans barn sa något men nu har allt eskalerat blir bara värre å värre...då undrar man vad det kan bero på? Hans son upplever min son som pest å pina och han har nu sagt att han inte vill att pappan ska vara tillsammans med mig pga att sonen inte vill att min son kommer i närheten. Vad ska vi göra? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det är inte alltid enkelt att få ihop familjelivet och jag tycker det är bra att du söker råd för att finna guidning i hur ni ska ta er an just eran situation. Jag har dock svårt att själv bidra med konkreta tips eller råd, eftersom dina frågor inte riktigt är av rättslig karaktär.

Om ni inte lyckas hitta en lösning inom familjen på egen hand som ni alla trivs med och som passar just eran livssituation kan jag dock rekommendera dig att kontakta erat närmaste socialtjänstkontor. Där kan man få hjälp med familjerådgivning, vilket alla kommuner är skyldiga att tillhandahålla sina invånare (5 kap. 3 § Socialtjänstlagen). Inom familjerådgivningen kan man få hjälp, stöd och rådgivning med frågor som berör samlevnadsproblem, föräldraskap och likande frågor som relaterar till familjelivet.

Hoppas att det löser sig!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare